Cliccare per tornare alla pagina 'Didattica' (attività, notizie)  /  Back to 'Teaching' (activities, news) 
Cliccare per tornare all'elenco delle 'Lezioni' tenute  / .Back to the list of Lessons taught    
Per andare a ritroso, usare le frecce del browser  / Use browser arrows to backstep.



Academic Year 2002-2003 - SYLLABI of the MODULES taught by Patrick Boylan
Anno accademico 2002-2003 - PROGRAMMI dei MODULI insegnati da Patrick Boylan

 

Old Degree Course ProgramVecchio Ordinamento

(New Degree Course Program: clickCliccare per il Nuovo Ordinamento)

  

Course:
Corso:

English Linguistics - Linguistica Inglese -- 14.10.02 – 24.01.03, Monday/Tuesday 17.00-18.30, Thursday/Friday 15.30-17.00, Room 2

Duration:
Durata:

Year long course (but completed in one semester) - Annuale (ma completato in un semestre). Credit: elective - Valore: esame complementare 

Title:
Titolo:

'Accommodating to the Englishes of the World'
'Come
adattarsi alle varietà d'inglese nel mondo'

Aims:
Traguardi
:

Acquire a relativistic, constructivistic view of language in general and of English in particular; begin to see the relationship between 'language' and 'thought' (or 'existential stances') by introjecting an English-speaking double; grasp the key role of one's interlocutor in co-constructing 'shared meaning' through exchanges in English with native and non-native speakers. 

Acquisire una visione relativistica e costruttivistica del linguaggio in generale e della lingua inglese in particolare; chiarire il rapporto tra 'linguaggio' e 'pensiero' (o 'stato esistenziale') attraverso l'assimilazione dei discorsi di un sosia; cogliere il ruolo determinante dell'interlocutore nella co-costruzione del 'significato condiviso', attraverso scambi in Inglese con parlanti nativi e non-nativi.

Syllabus:
Programma:

What do we mean by 'English' and 'learning English' in our globalized yet fragmented world? Partial answers will be sought through Ethnographic field work in multi-ethnic Rome. Then, using films, students will identify with members of particular English-speaking cultures and thereby grasp how certain modes of being translate into ways of speaking. They will then inventory each language used to test the Sapir-Whorf hypothesis. Finally they will study specific CAP's (Cultural Accommodation Practices) in native/non-native interactions English -- those they experienced in real life and those seen on film. 

Per capire cosa vuol dire "la lingua inglese" e "imparare l'inglese" nel odierno mondo globalizzato (ma anche frantumato), gli studenti intraprenderanno indagini etnografiche nei quartieri multiculturali di Roma. Inoltre, attraverso filmati impareranno ad assimilare ('introiezione culturale') i modi di essere e di esprimersi che caratterizzano particolari parlanti nativi d'inglese. Inventarieranno poi i linguaggi assimilati per verificare le ipotesi Sapir-Whorf. Infine studieranno alcune PAC (pratiche di accomodamento culturale) usate nelle interazioni vissute e filmate.

Readings:
Testi:

  1. Book: D. Graddol, The Future of English. Milton Keynes, The English Company, 2000. 

  2. Monograph: L. Bianconi, 'Culture and Identity: Issues of Authenticity in Another Value System'.  XIIth Sietar-EU Congress, Vienna, 2002. 

  3. Monograph: P. Boylan, 'Being one of the group'. VIth IprA Congress, Reims, 1998. 

  4. Article: P. Boylan, 'Accommodation through a transformation of consciousness', in: K. Koch and T. Muggin (eds.), Globalization, foreign languages and intercultural learning, South Bank University Press, London (forthcoming).

  5. Article: P. Boylan, 'To be or not to be: success or failure in intercultural communication', in D. Lynch and A. Pilbeam (eds.), Heritage and progress in intercultural understanding, LTS/SIETAR, Bath, 2000, pp. 106-116. 

  6. ArticleR. White, 'Going round in circles: English as an International Language and Cross-Cultural Capability', in D. Killick and M. Parry (eds.), Languages for Cross-Cultural Capability, CLS Publications, University of Leeds, Leeds, 1998.

All readings available on the web: www.boylan.it
Sia il libro sia le monografie e gli articoli sono disponibili in Internet.
Digitare www.boylan.it poi cliccare sulle parole:
DIDATTICA   LEZIONI   'ENGLISH LINGUISTICS' DISPENSE

Notes:
Note:

Lessons coincide with three New Degree Course modules:
Le lezioni coincidono con tre moduli del Nuovo Ordinamento: 
Englishes of the world: similar forms, similar mentalities? 
Seeing and saying things in English 
Accommodation in intercultural conversations in English. 

For details on these modules (assignments, exams, etc.), click on the orange dot at the top of this page.
Per ragguagli sugli esoneri e sulle altre attività didattiche previste da questi moduli, cliccare sull puntino rosso all'inizio di questa pagina..


   Cliccare per tornare in su /Click to go to the top of this page